Her finner du spørsmål og svar om ulike typer flysertifikater og -rettigheter, samt om utdanning innen luftfart.
Viser 45 av 55 spørsmål og svar
Tillatt tid på PPL-eksamen
Det er ni fag på eksamen til Private Pilot Licence (PPL), og eksamenstiden per fag varierer fra en halv time til én time. Se lenke for hvilke fag og tillatt tid.
Endre utstederland til Norge
Send søknad om «Change of competent authority», skjema NF-1057E, til Luftfartstilsynet.
Hvordan kan jeg dokumentere at jeg har gjennomført Advanced UPRT kurs?
Alle som gjennomfører integrert utdanning til CPL, må også gjennomføre kurs i Advanced UPRT (Upset Prevention and Recovery Training). De som ikke fikk gjennomført dette kurset under sin utdanning, kan gjennomføre kurset i ettertid ved en godkjent flyskole (ATO).
Luftfartstilsynet registrerer ikke i vårt fagsystem om du har gjennomført Advanced UPRT eller ikke. Derfor må du selv passe på at det legges ved dokumentasjon på at du tilfredsstiller kravet til Advanced UPRT når du søker om godkjenning av en typerettighet hvor det er krav til gjennomført kurs i Advanced UPRT.
Det er skolens ansvar å utstede et bevis til deg etter gjennomført og bestått kurs (FCL.745.A(b)). Dette gjelder både for de som går integrert utdanning og de som gjennomfører kurset i ettertid.
Kan jeg fly med LAPL-privilegier med et PPL-sertifikat når jeg kun har gyldig LAPL-medical?
Ja, du kan fly med LAPL-privilegier med et PPL selv om du kun har gyldig LAPL-medical.
Det forutsettes at din SEP klasserettighet fortsatt er gyldig (ikke gått ut over utløpsdato som angitt i sertifikatet). Tilsvarende gjelder dersom du har et CPL eller ATPL-sertifikat.
Statsborgerskap for å ta flygerutdanning
Nei, det er ikke krav til at du må være norsk statsborger for å ta flygerutdanning i Norge. Under flyging er det imidlertid krav om å medbringe ID-papirer, for eksempel pass.
Beholde gammelt sertifikatnummer
Det er ikke lenger mulig å beholde gammelt sertifikatnummer ved utstedelse av nytt sertifikat, på grunn av EUs personvernregler. Det er ikke mulig å gjøre unntak.
Et EASA-sertifikat har ikke utløpsdato, men en rekke av rettighetene tilknyttet sertifikatet har utløpsdato.
Forlenge rettigheter med svensk kontrollant
Ja, en svensk kontrollant kan forlenge rettigheter i ditt sertifikat.
Kan jeg fly sjøfly med LAPL?
Ja, det nå mulig å fly sjøfly med LAPL-privilegier. Ref. FCL.105.A, LAPL(A).
Bekreftelse på sertifikat og rettigheter
Du må søke om bekreftelse på utstedt sertifikat/«verification of foreign licence». Send en e-post til postmottak@caa.no hvor du beskriver grunnen til at du søker. Du vil motta et formelt bekreftelsesbrev fra oss som du kan presentere for selskapet. Dersom du i tillegg ønsker å motta brevet på e-post, så nevner du dette i henvendelsen til oss.
Utenlandskregistrerte fly i Norge
Det er sertifikatet som avgjør hvilke fly du kan fly, ikke statsborgerskapet. Det er imidlertid begrensninger når det gjelder hvor lenge man kan operere utenlandskregistrerte luftfartøy i Norge. Du kan, etter søknad til Luftfartstilsynet, få operere utenlandskregistrert luftfartøy i 6 måneder med mulighet for forlengelse i inntil 6 måneder.
Gjennomføre Proficiency Check i utlandet
Du kan ta kontakt med en hvilken som helst kontrollant som har en EASA- godkjenning til å utføre Proficiency Check (PC) på MEP (Multi Engine Piston) og IR(A)ME (Instrument Rating Airplane, Multi Engine). Kontrollanten skal følge retningslinjene i FCL.1015.
Overføre papirer til svensk luftfartsmyndighet
Du må søke Transportstyrelsen om bytte av sertifikatutstedende land. Du finner søknadsskjema for dette på deres nettside (lenke nedenfor).
Fornye utløpt SEP-rettighet
Kontakt en godkjent flyskole (ATO – Approved Training Organisation) for vurdering av hvor mye trening du behøver. Deretter må du fly en Proficiency Check (PC) med godkjent kontrollant. (Ref. FCL.740)
Forlenge gyldighet med ferdighetskontroll
Etter gjennomført og bestått PC (Proficiency Check) skal kontrollanten gi originalt PC-skjema til kandidaten, og kopi skal sendes Luftfartstilsynet. I henhold til gjeldende gebyrforskrift vil det ikke bli utstedt gebyr for slike PC-er fra Luftfartstilsynet, og det vil heller ikke bli utstedt nytt LAPL-sertifikat.
Kontrollanten skal heller ikke skrive inn resultatet av PC i sertifikatet siden det ikke er utløpsdato for klasserettigheter på et LAPL-sertifikat.
Ansvaret for dokumentlagring og oppdatering ligger hos innehavere av LAPL-sertifikat. Det er derfor svært viktig at innehavere av LAPL-sertifikat holder loggboken oppdatert og samtidig oppbevarer eventuelle PC-er.