Her finner du spørsmål og svar om ulike typer flysertifikater og -rettigheter, samt om utdanning innen luftfart.
Viser 30 av 55 spørsmål og svar
Pensum til PPL-eksamen
Pensum til PPL-eksamen finner du i lenken under. Det er samme teorieksamen for PPL (Private Pilot Licence) som for LAPL (Light Aircraft Pilot Liecence).
Bakgrunnssjekk flysertifikat
Nei, det er ikke krav til bakgrunnssjekk for å ta flysertifikat, men det er krav til bakgrunnssjekk for å få utstedt adgangskort til flyplasser. Se Luftfartstilsynets securityseksjon for mer informasjon.
Elektroniske kart
Du kan benytte elektroniske kart. Det er ingen krav til backup, men her må flygerskjønn veie tungt.
Kan jeg fly annex I-fly med LAPL?
Annex I-fly (tidligere Annex II) (i hovedsak veteranfly, tidligere militærfly, selvbygde fly og mikrofly) er regulert av det enkelte lands myndighet. Kontakt den respektive luftfartsmyndigheten. I Norge gjelder følgende: Du kan fly norskregistrerte fly med luftdyktighetsbevis «experimental» og som inngår i SEP-klasserettighet med LAPL dersom du har SEP-privilegier. Det samme gjelder for annex I-luftfartøy med ICAO-typesertifikat, eksempelvis Piper Cub.
Oppdatert 29. mars 2024 Annex II-luftfartøy som kommer inn under bestemmelsene for mikrolett luftfartøy skal opereres innenfor et sikkerhetssystem, og kan flys med LAPL dersom man oppfyller sikkerhetssystemets krav til differansetrening eller modellutsjekk.
Differensierings- og familiariseringstrening
Nei, differensieringstrening og familiariseringstrening er ikke eget skoleprogram, og det er derfor ikke krav om at dette må gjøres ved en flyskole. Differensieringstrening skal likevel gjennomføres sammen med instruktør og det skal dokumenteres i loggbok. Kravene om hva differensieringstrening er og hva det skal inneholde finner du i regelverket: FCL.710, GM FCL.700 og GM FCL.710.
Familiariseringstrening behøver ikke gjennomføres med instruktør eller dokumenteres i loggbok.
Se på EASAs liste over klasse- og typerettigheter for oversikt over hvilke fartøy man kan gjennomføre differensieringstrening og familiariseringstrening mellom. Kan
Dokumentasjon ved utstedelse av PPL EASA-sertifikat
Følgende dokumentasjon skal sendes samlet med bestått skill test-skjema: Kopi av ICAO- eller FAA-sertifikat. Kopi av flygetidsbok: side med utsjekker («endorsements»), de to siste loggførte sidene (som dokumenterer total tid, med mer) og kopi av gyldig EASA medical (legeattest). Prøvedokumentasjon for bestått Language Proficiency test (Ref. Part. FCL.055). Annen relevant dokumentasjon.
For gjeldende regelverk, se artikkel 8, samt vedlegg III «Conditions for the acceptance of licences issued by or on behalf of third countries», i forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer, forordning (EU) 1178/2011 med relevante endringer.
Eksamen i VFR/IFR-kommunikasjon AFIS
Ja. Det gis ikke kreditt for kommunikasjonsfaget til PPL/LAPL eller CPL.
Vandelsattest for å bli pilot
Det er ingen krav til vandel for utstedelse av sertifikat i EASA-regelverk. Det er imidlertid krav til vandelsattest for utstedelse av adgangskort til flyplassene.
Betydning av tredjeland
Dette er land som ikke er medlemmer i EU, EØS eller EASA, eksempelvis USA.
Hva er LAPL?
Light Aircraft Pilot Licence (LAPL) er et EASA-sertifikat. LAPL-sertifikat gir deg privilegier til å fly på klassene SEP (Single-Engine Piston, énmotorsfly) eller TMG (Touring Motor Glider, seilfly med motor), avhengig av hvilken klasse du har gjennomført trening og skill test på. Det er begrensninger i sertifikatet som gjør at flyet ikke kan overstige en totalvekt på 2000 kilo og du kan ikke ha med mer enn tre passasjerer.
I henhold til EASA-regelverk er det kun fly som er omfattet av de europeiske bestemmelsene som kan inngå i privilegiene. Med andre ord kan du ikke benytte dette sertifikatet til å føre mikrofly.
NB! LAPL er ikke klasserettighet, men et privilegium til å fly på en rettighet. Det er også et sertifikat som ikke er i henhold til ICAO-standard, slik Private Pilot License (PPL) er.
Hvordan bli pilot
Kontakt en flyskole. Du finner en oversikt over godkjente flyskoler i Norge på våre nettsider og hos Norges Luftsportforbund.
VFR i Norge på sertifikat fra tredjeland
Regler i Commission Delegated Regulation (EU) 2020/723, Article 8 (3), a validation, krever nå at en privatflyger må få validering av sitt sertifikat fra tredjeland for å fly på norskregistrert fly, fra dag en. Framgangsmåten er beskrevet i AIC-I 04/22.
Hva om kravet for å holde LAPL-privilegier ikke er oppfylt?
Dersom man ikke oppfyller kravene til gyldighet, kan man fly en ferdighetskontroll (Proficiency Check, PC) med kontrollant eller gjøre nødvendig trening med instruktør (solo eller dual) til man oppfyller timekravene.
Førstegangsundersøkelse for medical klasse 2
Førstegangsundersøkelse eller undersøkelse for forlengelse/fornyelse av legeattest klasse 2 kan gjøres hos enhver flylege med rettigheter for klasse 2 eller klasse 1. Oversikt over godkjente flyleger finnes på nettsiden.
Benytte kontrollant med svensk bevis
Med et Part-FCL-sertifikat kan du benytte alle EASA-autoriserte kontrollanter til PC og skill test. Kontrollanten skal følge retningslinjer i FCL.1015.